Pemasaran Digital sebenarnya adalah aktiviti promosi untuk sama ada Jenama atau produk yang menggunakan media elektronik (digital). Puluhan tahun yang lalu, media Pemasaran Digital sangat terhad, panggil televisyen atau radio yang hanya dapat menyampaikan maklumat dalam satu arah.
Dewasa ini, dengan perkembangan teknologi digital yang sangat pesat serta penerimaan yang cukup luas dari hampir semua lapisan masyarakat, membuat model pemasaran digital adalah salah satu rangkaian utama.
Beberapa contoh teknik pemasaran yang termasuk dalam Pemasaran Digital:
- SEO – Search Engine Optimization
- Periklanan online – FB ads, Adwords, dll.
- Iklan television & radio
- Billboard elektronik (video tron)
- Email marketing
- Pemasaran mudah alih
- dan lain-lain
Keunggulan Pemasaran Digital vs Konvensional
Tidak seperti iklan di suratkhabar, brosur dan sebagainya, strategi pemasaran menggunakan media digital khsusunya atas talian dapat diukur secara tepat bahkan masa sebenar.
Dengan menggunakan media digital, Anda dapat mengetahui berapa lama iklan video produk Anda ditonton, berapa peratus penukaran penjualan dari setiap iklan, dan tentunya Anda boleh menilai mana iklan yang baik dan tidak.
Keupayaan pemasaran digital akan ini sangat membantu para ahli perniagaan dalam menghitung ROI (return of investment) dari bajet pemasaran perusahaan.
Selain faktor kemudahan penilaian, luas jangkauan geografi juga jadi salah satu keunggulan digital marketing. Dengan memanfaatkan media digital, Anda dapat menyebarkan jenama produk Anda ke seluruh dunia hanya dengan beberapa kali klik.
Dengan alasain ini pula, kaedah pemasaran di luar talian lama bahkan sudah ditinggalkan sama sekali oleh perusahaan tertentu.
Cara Memulakan Pemasaran Digital
Jika kita berbicara Pemasaran Digital, sebagaimana sudah diulas pada tulisan di atas, spektrum ini sangatlah luas. Oleh karenanya, penting bagi seorang pemasar digital untuk tahu teknik dan sumber yang diperlukan sebuah perusahaan agar pemasaran digital dapat berjalan dengan baik.
Salah satu elemen penting dalam Pemasaran Digital adalah aset, kenali apa aset digital yang Anda miliki, dan mulailah untuk fokus dalam beberapa aset saja.
Beberapa aset dalam Pemasaran Digital:
- Lamansite
- Postingan blog
- Akun media sosial
- Identi jenama (logo, company profile)
- Jejak online (review/feedback dari pelanggan dll.)
Jika Anda sudah memiliki beberapa aset di atas, yang perlu Anda lakukan adalah mengoptimumkan aset-aset tersebut untuk membangun jenama yang Anda miliki.
Misal untuk lamanweb dan blog urusniaga, tulislah secara berkala artikel yang akan menarik calon pelanggan Anda. Atau melalui sosial media seperti instagram, maka buatlah foto dan video pendek yang menarik dan boleh di kongsi.
Hal lain yang cukup penting, jika kamu aktif dalam forum atau pasaran awam, maka usahakanlah profil usaha kamu punya rating dan review yang baik dari para pelanggan.
Karena hal tersebut juga jadi salah satu tanda bahwa jenama yang kamu miliki bagus atau tidak di dunia maya. Jika kamu sudah mulai mengerti tentang pemasaran digital, ada baiknya kamu tahu juga komponen pengeluaran serta harga pemasaran digital secara asas.
sumber : karinov.co.id
Tiada ulasan:
Catat Ulasan