7 Kaedah Pemasaran
1) Harga
Berikut merupakan kaedah yang boleh digunakan untuk menetapkan harga produk atau perkhidmatan anda:
i) Harga Tambah Kos
Kebanyakan usahawan menggunakan kaedah pengiraan harga
tambah kos. Kaedah ini memastikan supaya nilai harga yang ditetapkan
bukan sahaja melebihi kos overhed tetapi juga memberi keuntungan yang
diperlukan. Sekiranya kos overhed anda tidak tepat, berkemungkinan
keuntungan yang bakal diperoleh juga rendah.
Berikut merupakan contoh pengiraan yang boleh membantu anda menetapkan harga menggunakan konsep Harga Tambah Kos:
ii) Harga Permintaan
Harga permintaan ditentukan oleh kombinasi jumlah dan
keuntungan. Produk biasanya dijual melalui saluran yang berbeza pada
harga yang berbeza yang ditentukan oleh permintaan. Sebagai contoh:
peruncit, rantaian diskaun, pemborong, atau pemasar dalam talian
langsung. Jumlah pembelian yang besar akan mendapat harga unit yang
lebih rendah.
iii) Harga Kompetitif
Penentuan harga kompetitif digunakan apabila harga pasaran
untuk sesuatu produk atau perkhidmatan itu telah ditetapkan. Kaedah ini
digunakan jika terdapat pihak yang telah menguasai pasaran, dan
syarikat yang lebih kecil terpaksa mengikuti harga tersebut. Untuk kekal
kompetitif, anda boleh juga menetapkan harga yang sedikit tinggi tetapi
diiringi dengan perkhidmatan tambahan.
iv) Harga Tokokan
Cara pengiraan harga tokokan ialah dengan menambah suatu
jumlah ke atas kos produk, dan jumlah harga ini perlu dibayar oleh
pelanggan. Kaedah ini digunakan oleh kebanyakan pengeluar, pemborong dan
peruncit.
Peratus tokokan ke atas kos produk ialah RM60 / RM120 = 50%.
Percentage on markup cost is RM60 / RM120 = 50%.
2. Produk
Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan hendaklah menarik
perhatian pelanggan dan bakal pelanggan anda supaya menyedari
kewujudannya dalam pasaran. Berikut merupakan antara langkah yang boleh
dilakukan untuk menjadikan produk atau perkhidmatan anda berbeza
daripada pesaing anda:
i) Pembungkusan
Pembungkusan adalah penting bagi sesuatu produk. Tujuan utama pembungkusan
adalah untuk melindungi produk daripada rosak ketika pengendalian dan
pengedaran.
Ciri-ciri reka bentuk pembungkusan yang baik adalah seperti yang berikut:
adalah untuk melindungi produk daripada rosak ketika pengendalian dan
pengedaran.
Ciri-ciri reka bentuk pembungkusan yang baik adalah seperti yang berikut:
ii) Pelabelan
Label ialah reka bentuk grafik di atas bahan pembungkusan yang mengandungi
maklumat terperinci sesuatu produk seperti pengeluar, nama produk, penggunaan
dan penerangan produk dalam bentuk tulisan.
Mengikut garis panduan keperluan undang-undang, reka bentuk pelabelan
hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut:
maklumat terperinci sesuatu produk seperti pengeluar, nama produk, penggunaan
dan penerangan produk dalam bentuk tulisan.
Mengikut garis panduan keperluan undang-undang, reka bentuk pelabelan
hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut:
- Jenama produk
- Nama produk
- Penerangan
- Logo
- Kod warna (jika ada)
- Kod bar (jika ada)
- Kod batch (jika ada)
- Berat kasar
- Nilai nutrisi (untuk makanan dan produk kesihatan)
- Tarikh luput (untuk makanan dan produk kesihatan)
- Kandungan atau ramuan
- Arahan membuka, mengguna, menyimpan dan pelupusan
- Nama dan alamat pengeluar dan pengedar
- Logo Halal atau logo agensi berkaitan seperti Kementerian Kesihatan, Amalan Pengeluaran Baik (GMP), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
- Tanda harga
- Pembungkusan yang baik akan memberikan maklumat yang lengkap tentang produk tersebut, oleh itu reka bentuk label yang baik akan menarik perhatian pelanggan untuk membeli.
3. Promosi
Mempromosi produk kepada masyarakat umum merupakan cabaran yang besar.
Promosi boleh ditakrifkan sebagai aktiviti untuk
meningkatkan kesedaran pelanggan terhadap sesuatu produk atau jenama,
menjana jualan dan juga membina kesetiaan terhadap sesuatu jenama.
Pengiklanan pula adalah satu strategi promosi, kaedah
komunikasi satu hala untuk memberitahu pelanggan maklumat tentang
sesuatu produk atau perkhidmatan dan bagaimana untuk mendapatkannya di
pasaran.
4. Tempat
Kenal pasti lokasi dan kaedah untuk menjual produk atau
perkhidmatan anda supaya dapat sampai kepada pengguna akhir. Ia boleh
dibuat secara langsung atau tidak langsung menerusi beberapa jenis
saluran pengedaran seperti agen, pengedar, pemborong dan peruncit.
Kaedah alternatif seperti pasaran dalam talian juga boleh digunakan
untuk menjual produk atau perkhidmatan secara terus kepada pelanggan
yang disasarkan. Penggunaan tempat yang betul akan membolehkan anda
untuk menembusi pasaran yang lebih besar, meningkatkan jualan dan
memaksimumkan keuntungan kerana produk atau perkhidmatan anda telah
sampai kepada pengguna akhir yang betul pada waktu yang tepat.
Perlu Tahu
Saluran margin:
Harga dibayar oleh pelanggan selepas mengambilkira harga kos yang ditanggung oleh penjual (termasuk harga pengantara)
Strategi tolakan:
Strategi tolakan:
Usaha pengeluar untuk mempromosi perkhidmatan kepada pelanggan
Strategi tarikan:
Strategi tarikan:
Pelanggan mencari produk atau perkhidmatan disebabkan oleh penjenamaan produk yang mantap
Mendigitalkan Perniagaan Anda
Kita kini berada dalam era moden
di mana kaedah pemasaran konvensional sudah menjadi kurang sesuai untuk
sampai ke sasaran yang lebih besar. Penggunaan teknologi perlu
digunapakai sepenuhnya, sekurang-kurangnya menggunakan kaedah pemasaran
digital untuk perniagaan anda.
Pemasaran digital ditakrifkan sebagai aktiviti promosi
untuk produk atau jenama melalui aplikasi media elektronik. Fungsinya
ialah sebagai medium pertukaran maklumat produk atau perkhidmatan kepada
pelanggan. Selain itu, usahawan boleh menggunakan kaedah ini untuk
membina dan mengekalkan hubungan bersama pelanggan.
Pemasaran digital adalah lebih kos efektif daripada kaedah
pemasaran konvensional dari segi kitar jualan yang berkurangan, boleh
diukur, memberi lebih kemudahan serta mencapai hasil yang disasarkan.
Pemasaran digital kini dan pada masa hadapan bermatlamat untuk
menghasilkan jualan daripada pengguna internet.
Cara yang paling mudah untuk anda mencipta jaringan
pemasaran atas talian sendiri ialah dengan menggunakan emel yang boleh
dihubungkan dengan aplikasi atas talian yang lain seperti:
- Google Places
- Weblog
- Media Sosial
- Pengiklanan Atas Talian
- Portal Khas
- Pemasaran Bergambar
- Berdasarkan lokasi seperti Foursquare
- Laman Web
Strategi Pemasaran Digital
Ia
adalah pelan tindakan yang perlu dibangunkan menggunakan jaringan atas
talian yang ada untuk menarik minat pelanggan terhadap produk atau
perkhidmatan perniagaan anda.
Berikut merupakan beberapa strategi pemasaran digital yang boleh digunakan untuk perniagaan anda:
Berikut merupakan beberapa strategi pemasaran digital yang boleh digunakan untuk perniagaan anda:
5. Orang
“Tanggapan
pertama akan berkekalan.” Bagi menarik perhatian pelanggan, semua
pekerja anda hendaklah memainkan peranan untuk mendapatkan kepercayaan,
keyakinan dan jaminan supaya pelanggan membeli produk atau perkhidmatan
yang ditawarkan. Anda perlu melatih dan memberikan kemahiran yang
diperlukan supaya pekerja anda memahami objektif syarikat, produk dan
perkhidmatan yang disediakan. Ini termasuklah jurujual, perkhidmatan
pelanggan, staf teknikal dan sokongan juga perlu berpengetahuan supaya
mereka dapat membantu untuk mempromosi produk atau perkhidmatan anda
dengan lebih baik kepada pelanggan yang berpotensi.
Pelanggan juga merupakan orang yang penting dalam perniagaan anda. Pelanggan yang telah menggunakan produk atau perkhidmatan bukan sahaja akan membuat pembelian berulang dan menjadi pelanggan yang setia, malahan mereka akan menyampaikan maklumat tersebut kepada rakan dan kenalan mereka. Gabungan pekerja yang baik dan pelanggan yang berpuas hati akan membantu syarikat anda untuk mengembangkan perniagaan dan menjana keuntungan.
Pelanggan juga merupakan orang yang penting dalam perniagaan anda. Pelanggan yang telah menggunakan produk atau perkhidmatan bukan sahaja akan membuat pembelian berulang dan menjadi pelanggan yang setia, malahan mereka akan menyampaikan maklumat tersebut kepada rakan dan kenalan mereka. Gabungan pekerja yang baik dan pelanggan yang berpuas hati akan membantu syarikat anda untuk mengembangkan perniagaan dan menjana keuntungan.
6. Proses
Ini adalah elemen dalaman untuk meletakkan satu sistem
yang efektif dan bersesuaian dalam proses mengendalikan produk dan
perkhidmatan anda kepada pengguna akhir. Hasil yang diperoleh akan
meningkatkan jualan dan produktiviti. Sistem ini termasuklah proses
penghasilan sehinggalah kepada penguruskan pertanyaan dan maklum balas
pelanggan. Sebuah perniagaan yang baik akan menggunakan Prosedur
Pengoperasian Standard (SOP) dalam menjalankan tugasan tertentu.
SOP ialah arahan langkah demi langkah atau manual sebagai panduan untuk menguruskan produk dan perkhidmatan anda.
SOP ialah arahan langkah demi langkah atau manual sebagai panduan untuk menguruskan produk dan perkhidmatan anda.
7. Fizikal
Suasana fizikal seperti lokasi perniagaan akan memberi
impak untuk mendapatkan perhatian pelanggan anda. Susun atur dalaman
bagi sebuah perniagaan runcit misalnya mempunyai ruangan yang luas untuk
penggunaan troli, akan memberi keselesaan kepada pelanggan untuk
membeli belah. Sebuah kedai makan yang mempunyai muzik latar dan suasana
yang menenangkan akan mendatangkan keselesaan kepada pelanggan anda
untuk menikmati hidangan.
Selain itu, penggunaan nama, simbol atau logo yang
bertepatan akan membantu penjenamaan perniagaan. Nama dan logo yang
tepat membolehkan pelanggan mengingatinya lebih lama serta menjadikan
perniagaan anda lebih berbeza daripada pesaing anda. Sebagai contoh,
logo yang besar boleh dipamerkan di premis perniagaan atau bangunan
supaya mudah dilihat dari jauh, juga diletakkan dalam laman web serta
kotak pembungkusan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan