Khas untuk Usahawan
BUDAYA # 1: MOBILFICATION
Tidak dinafikan, kini adalah era di mana segalanya di hujung jari anda. Lebih tepat lagi, di telefon bimbit anda. Samada untuk mencari informasi, belanja, bersosial..segalanya lebih banyak dilakukan di smartphone kita ..
Itulah sebabnya, bisnes kita juga perlu mengambil kira faktor 'mobilfication' ini.
Apa dia mobilfication?
Sebenarnya ni ni dah lama disebutkan, iaitu me-mobile-kan perniagaan anda. Maknanya, perniagaan anda bukan hanya sekadar di satu platform sahaja. Bukan hanya di satu media sosial sahaja.
Kalau perniagaan anda dah ada FB, jadi kena tambah saluran lain gak spg IG, Youtube, Twitter ...
Kalau ada web / blog, patut pastikan ia mesra mudah alih. Supaya selesa dan senang org untuk mengakses maklumat di web anda itu ..
Jika berkesempatan, cuba buatlah aplikasi untuk perniagaan. Aplikasi adalah antara cara terbaik untuk memastikan perniagaan anda lebih dipercayai, lebih profesional, dan lebih maju daripada pesaing lain.
Mobilfikasi dah disebut sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
BUDAYA # 2: CHATBOTS
Pernah tak anda PM dalam peti masuk, kemudian mereka balas cepat giler? Siap dengan pilihan jawaban lagi? Sampai kamu rasa wow dan kagum? Tertanya-tanya apa dorang guna? Ada jumpa?
Haaa kalau ada, berkemungkinan mereka menggunakan perisian yang disebut sebagai chatbots!
Chatbots ni satu perisian khas yang sudah semakin luas digunakan oleh brand2 antarabangsa sejak beberapa tahun kebelakngan ni ..
Dan kini, perisian ni sudah mula mendapat perhatian ramai usahawan di Malaysia ..
Adakah dia chatbots?
Chatbots - satu perisian yang boleh dipasang pada messenger FB, blog, laman web. Digunakan untuk membantu halaman pemilik / blog / web saya balas PM daripada prospek dengan lebih cepat dan berkesan.
Respon yang pantas, dan terus ke titik biasanya membantu dalam meningkatkan penutupan.
Namun, menetapkan chatbots ni pun ada seninya.
Kalau ayat yang anda gunakan tu pun robot, org pun akan rasa xselesa berurusan dengan anda. Mereka akan tau yang mereka sebenarnya tgh deal dengan 'robot', bukan org sebenar ..
Jadi penting utk anda yang menggunakan chatbots, setting-kan ayat reply itu seolah-olah anda sedang berinteraksi depan mata dengan mereka. Kalau boleh, biarkan sehingga mereka tidak merasa bahawa mereka sedang membalas mereka adalah 'robot'.
Tips mudah untuk menggunakan chatbots supaya tidak bunyi macam robot - gunakan bahasa penonton.
BUDAYA # 3: PERKHIDMATAN PEMASARAN
Penglibatan pemasaran adalah satu strategi pemasaran yang melibatkan 'hubungan langsung' atau bahasa org kampung saya, 'hubungan langsung' dengan prospek atau pelanggan.
Boleh kata ia juga melibatkan pengalaman yang dilalui apabila mereka 'berurusan' dengan sesuatu jenama / bisnes itu .. Atau pengalaman masa mereka di kedai kami. Dalam dunia dalam talian, macam mana plak tu? "
Dalam konteks dalam talian, pengalaman tu adalah pengalaman apabila mereka berhubung dengan kami samada melalui media sosial, emel, blog dan lain-lain.
Sebagai contoh.
Pengalaman yg mereka lalui apabila mereka komen posting FB atau IG kita, PM inbox kita, cara kita layan mereka di whatsapp, ayat follow-up kita di emel ..
Itu semua adalah contoh 'pertunangan' yang boleh berlaku di dunia dalam talian.
Lebih baik perkhidmatan kami secara online, lebih cepat mereka berasa selesa dan percaya kepada kami. Semakin tinggi kepercayaan mereka, lebih mudah kita menukar mereka menjadi pembeli.
Kalau anda di tempat prospek, apa perasaan anda apabila jenama yang anda hubungi itu layan anda dengan baik; balas mesej anda dengan mesra, balas whatsapp anda dengan pantas, sebut nama anda dalam sesi LIVE, balas seolah2 anda sedang berbual2 face-to-face dengan mereka ..
Seronok kan? Rasa selesa kan? Itulah contoh Marketing Engagement yang perlu anda lakukan ..
P / S: Satu lagi contoh Penglibatan Pemasaran yg boleh anda gunapakai adalah dengan mewujudkan saluran khas Telegram untuk peminat, pengikut, prospek dan pelanggan anda. Kat situ anda boleh lah mengemas kini tip, info terkini, tawaran-tawaran terbaru.
BUDAYA # 4: ULASAN
Menurut kajian yang dikeluarkan oleh Google, didapati 60% rakyat Malaysia menggunakan Search Engine untuk membantu mereka mendapatkan lebih banyak maklumat sebelum membuat keputusan untuk membeli.
Daripada jumlah itu, 25% daripada mereka membuat keputusan untuk membeli selepas melihat maklum balas dan ulasan dari pengguna lain.
Itulah tren pemasaran digital yg ke-4: Semak pengguna.
Hari ni kalau anda ada produk hebat yg suppaa powwa sekalipun, sgt berisiko kalau anda tidak mendapat review dari pengguna2 itu.
Sebab apa?
Percayalah, kesedaran org ramai (termasuk kita) terhadap penipuan, barangan ciplak, barangan x yang berkualiti, penipu, dah semakin tinggi. Orang ramai semakin berhati-hati sebelum membuat keputusan untuk membeli. Setuju?
Itulah sebabnya penting untuk anda mengumpulkan ulasan!
"Ok Sifufbads..skrg ni ada banyak jenis kajian. Ada percuma, ada bayar. Yang mana lagi kuasa? "
Ok mcm ni ..
Keutamaan utama - Sebaiknya mendapat ulasan asli, daripada pengguna yang betul2 memerlukan produk anda. Yg nampak perubahan selepas mereka menggunakan produk anda.
Kedua-dua keutamaan - daripada org ber 'kuasa', contohnya ahli2 yang berkaitan, pengesahan dari Jabatan2 yang berkenaan dan yang sewaktu dengannya ..
Lebih lanjut, jangan gunakan Review yang Berbayar atau Penukaran Swap ..
"Satu lagi soalan .. tanya ni dalam mana mcm mana yg bagus? Adakah jenis prinstcreen atau video? "
Jawapannya, dua2 boleh..cuma cadangan saya, bukan sekadar pelbagaikan bentuk kajian, tetapi juga kajian semula platform..ada yang jenis review di media sosial, ada yang review di blog masing2, ada yang kita upload sendiri di web atau blog kita sendiri ...
"Ok soalan terakhir untuk topik kajian ni..kalau produk saya masih baru? Tiada pengguna lagi? Mcm mana plak tu? "
Mudah. Berikan dulu secara PERCUMA kepada mereka yg benar2 memerlukan. Mungkin dalam bentuk set mini, sampel percuma, tester..berikan dulu secara PERCUMA, kemudian pastikan anda layan mereka dengan baik, dan tindak lanjut untuk mendapatkan maklum balas. Kalau produk anda benar-benar berkesan, kemungkinan besar mereka akan membuat pembelian selepas itu.
BUDAYA # 5: VIDEO PEMASARAN
Perasan tak? Sekarang ni, banyak video2 viral yang lalu kat newsfeed kita? Ada yg berbentuk cerita, ada yg berbentuk lucu, ada yang lucu x jadi (oppss, hee) .. yg mana di hujung video, menampilkan produk / servis tertentu sebagai 'pahlawan' dalam cerita tu ..
Perasan kan? Banyak kali jumpa kan?
Haaa..itulah trend pemasaran digital seterusnya - VIDEO PEMASARAN!
Tapi oppssss! Jgn salah faham. Video pemasaran BUKANLAH video viral tu.
Sebenarnya, virus video2 tu, adalah SALAH SATU daripada contoh Pemasaran Video.
Contoh2 lain Pemasaran Video adalah iklan berbentuk iklan komersil, pemasaran kandungan (yang kita sentuh secara terperinci dalam trend # 9), demo, tutorial, aktiviti harian, tips sharing, LIVE, dan macam2 lagi ..
Dan yang lagi terbaik, pemasaran video2 boleh digunakan di pelbagai platform.
Bleh guna utk posting di FB, IG, blog, dan tentu saja - Youtube.
BUDAYA # 6: PEMASARAN LANGSUNG
Adakah anda masih belum pernah buat LIVE walau sekalipun?
Haaa..siapa yang masih belum buat tu,.. Maksud kami, siapa yg belum pernah buat LIVE, cuba2 lah beranikan diri utk buat LIVE tu ..
Ingat media sosial ni semua saja2 je ke wujudkan fungsi LIVE tu? Itu sebenarnya sebahagian daripada cara utk kita meningkatkan Pemasaran Penglibatan (siapa x ingat, tengok balik Budaya # 3)
Dengan LIVE,
... pertunangan tu nampak lebih nyata
... penonton boleh berkomunikasi secara terus dengan jenama itu
... penonton relatonship dengan jenama semakin rapat
... kepercayaan semakin tinggi
... penukaran makin menjadi lebih mudah
Sekarang.
BUDAYA# 7: KISAH
Ok ni budaya baru. Segar dari ladang. Ramai dah guna tapi kebanyakannya untuk tujuan peribadi sahaja.
Kisah - fungsi yang ada di bahagian atas FB atau IG kita tu. Yang mana kita boleh lihat update terkini dari rakan2 atau brand2 yg kita ikuti, setiap hari.
Biasanya cerita ni org menggunakan utk update status atau aktiviti terkini mereka. Kandungan nya biasanya pendek, mudah, dan santai sahaja. Dan ia hanya boleh didapati dalam masa 24 jam sahaja.
Satu kelebihan yg Sifufbads nampak pada Cerita ni ini adalah membantu dalam segi Kesedaran Jenama!
Ye betol, Kesedaran Jenama ..
Percaya atau tidak, banyak pengguna media sosial hari ni (terutamanya golongan milenium) sgt suka layan Story tu. Mereka nak tau apa perkembangan terkini individu atau jenama yang mereka ikuti tu. Apatah lagi dgn 24 jam itu, mereka seolah-olah ada satu 'urgency' untuk melihat kemas kini itu, kalau x mereka mungkin akan terlepas update yang menarik ..
Mereka hanya klik, dan skrol satu demi satu Story yang ada di media sosial mereka. Ianya lebih cepat dan mudah berbanding dengan yang terakhir di newsfeed mereka.
Satu lagi perkara mengenai Kisah adalah .. anda boleh mengemaskini banyak2 Kisah dalam jarak yang dekat, tanpa membuat org rasa meluat dengan apa yang anda update ..
Perkara ni berbeza jika kita memperbaharui status di dinding FB kita. Banyak sangat post dalam masa yg singkat, akan buat org rasa 'annoying' dgn kamu..tapi di Story tidak begitu. Kemas kini lah Kisah berapa banyak status pun..buat masa ini, org belum rasa menyakitkan dgn Story yg banyak .
BUDAYA # 8: PEMASARAN SALURAN OMNI
Ingat fakta yang saya kongsi dalam BUDAYA # 4 tadi? 60% rakyat Malaysia menggunakan Search Engine untuk mendapatkan maklumat lanjut sebelum membuat keputusan membeli?
Ok sekarang impikan ..
Penonton nampak iklan anda di media sosial (samada percuma mahupun berbayar). Untuk mendapatkan lebih banyak kepastian, penonton akan pergi ke Google untuk mendapatkan lebih banyak produk / perkhidmatan yang anda iklankan.
Apa jadi bila mereka Google, tidak banyak maklumat atau tiada maklumat langsung yang boleh membantu meyakinkan mereka untuk mendapatkan produk anda? Yang ada hanya FB / IG anda itu sahaja ..
Apa jadi?
Ya..anda sendiri tahu jawabannya. Keyakinan mereka goyah. Keputusan membeli agak sukar dilakukan. Yg lebih teruk, jika mereka produk Google, produk pesaing pula banyak di situ..anda pasti tahu apa yang akan menjadi ...
Oleh sebab itu pentingnya Omnichannel Marketing - mempelbagaikan your marketing platform. Wujudkan produk anda di mana2 sahaja ..
Ada di FB, IG, blog, laman web, emel dan lain-lain.
Lebih banyak saluran pemasaran yang anda gunakan, lebih tinggi kebarangkalian untuk mereka yakin membeli produk anda setelah melihat iklan yang lalu di newsfeed mereka.
BUDAYA # 9: PEMASARAN KANDUNGAN
Pemasaran kandungan adalah apa-apa penyertaan, samada dalam bentuk video, gambar mahupun teks sahaja, yang berkaitan dengan perniagaan anda, mempunyai nilai, mampu menyelesaikan masalah pemirsa, dan di posting secara konsisten .. itulah Content Marketing.
Hari ni, persaingan terlalu tinggi. Ramai org berniaga produk yang hampir sama dengan kami.
Jadi penting utk kita berikan sebab kenapa prospek perlu mengikuti kami berbanding pesaing lain.
Salah satu cara terbaik adalah dengan menggunakan Content Marketing.
Contoh pemasaran kandungan adalah seperti perkongsian berbentuk tips, tutorial, pantang larang, 'how to' ..., ini semua elemen2 yang boleh memberi nilai kepada pengikutnya.
Lebih kerap anda menyiarkan Kandungan Pemasaran yang bernilai tinggi, lebih tinggi kredibiliti anda, lebih tinggi alasan mereka untuk mengikuti anda berbanding dengan pesaing lain.
Apabila mereka mengikuti anda, percaya kepada anda, nah..proses seterusnya akan menjadi lebih mudah. Proses apa? Penutup jualan la ....
Jadi, inilah dia 9 TREND DIGITAL MARKETING 2018 yang patut usahawan Malaysia ambil perhatian dan melaksanakan dalam perniagaan mereka hari ini .
Sumber : sifufbads.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan